"Vad är blått?" Frågade den välkände nouveaurealisten, minimalisten och performancekonstnären Yves Klein. “Blått är det osynliga som blir synligt. Blått har inga dimensioner, det är bortom de dimensioner som andra färger har,” avslutade han.Få konstnärer i historien har varit så intimt förknippade med en specifik färg, eller har gjort färgen så direkt närvarande i sin konst som Yves Klein. Ändå kallade Klein faktiskt sina blå monokromer för “rester” från den kreativa processen, som aska. Dessa tydligt fysiska objekt – omodulerade, intensivt mättade ultramarin fält av sammetsskimrande pigment – var för Klein en länk till en idé om immateriell terräng, en bro in i ett stort tomrum. Bild från boken Yves Klein In/Out Studio. IKB-international Klein BlueHan registrerade färgen som ett varumärke 1957. Genom att varumärkesskydda färgen ville han kontrollera dess användning och bevara den som en del av sitt konstnärliga arv.Andra konstnärer som ex Joan Miró använt blått som en central färg i sina verk för att uttrycka olika känslor och idéer, dessutom har författare som Virginia Woolf och Emily Dickinson använt blått som en symbol för olika känslomässiga tillstånd och erfarenheter i sina verk. En ultramarin färg är återkommande i mina verkJag har en stor fascination för pigment över lag. Jordpigment, som ocker, sienna och umbra utvinns från mineraler och innehåller järnoxider har använts av människor i tusentals år för att skapa färg för grottmålningar, keramik och kroppsmålning. De naturliga jordpigmenten var enkla att hitta och använda och fanns tillgängliga över hela världen, vilket gjorde dem mycket vanliga i tidiga mänskliga samhällen. Jordpigmenten var betydligt tidigare i användning än ädelstenen Lapis lazuli och dess blå pigment ultramarin. De äldsta fynden av Lapis lazuli och spår av dess användning härstammar från Mesopotamien och det antika Egypten. En djupt blå kula på min största skulptur hittills, 2022 OrustUnder 1700-talet upptäcktes ett nytt blått pigment, prussian blue, som var mycket billigare att producera och snabbt blev populärt inom konstvärlden. Senare introducerades koboltblå, vilket var ett annat viktigt tillskott till paletten av tillgängliga blå pigment. Färgen får en nästintill sammetslen yta, som en urblåst ballongKobolt är ett mineral som används för att producera en intensiv blå, vanligtvis i form av koboltoxid som tillsätts till keramisk glasyr eller målas på objekten för att skapa olika nyanser av blått. Koboltoxid är en kemisk förening som består av kobolt och syre och när det bränns vid höga temperaturer, smälter det och ger den blå färgen. Den starka blå blir än mer intensiv i kombination med neutralerKobolt är giftigt, så hantering av koboltoxid i keramikproduktion kräver försiktighet och korrekt ventilation för att undvika exponering. Trots dess toxicitet är koboltoxid fortfarande en viktig ingrediens i keramikindustrin för att skapa den karakteristiska blåa färgen. För mig representerar blått ett lugn, ett djup. Jag fann min pappas pantone färgkarta för några år sedan, där alla de starka blå nyanserna är utrivna, använda för olika projekt.Saknaden av de blå nyanserna och tomrummet efter dem, bron in i en annan dimension