Liljevalchs vårsalong förblir en årlig höjdpunkt inom samtidskonsten, och år 2024 var inget undantag. Konstnärer och entusiaster från hela landet samlades för att hylla mångfalden, med verk från etablerade och nya konstnärer samt med olika kulturella perspektiv. Jag besökte vårsalongen för några veckor sedan när jag var i Stockholm och blev inte besviken. Anders Ekblom, KontorÅrets utställning är samtida och inkluderande, med en bredd av konstnärliga uttryck som utforskar teman som identitet, klimatförändringar och teknologins påverkan på samhället. Kuratorerna har skapat en dialog som engagerar. I år bestod Liljevalchs jury av kuratorerna Ashik Zaman och Tawanda Appiah, samt OS-ryttaren Peder Fredricson. Juryordföranden är Joanna Sandell Wright, som nyligen tillträtt som chef för Liljevalchs. Sophie WesterlindSärskilt framträdande är det figurativa måleriet och framförallt porträttmåleriet. Denna återkomst till det konkreta kan ses som en reaktion mot den ökade digitaliseringen och ett sätt att återställa en känsla av närhet och närvaro i en osäker tid. Maria MurphyTermen "hypersentimentalism"kommer till mig, en term myntad av Artnets Kate Brown och står för en känslighet i måleriet som definieras som en avbildning av intima, känslomässiga scener, snarare än en formell estetisk stil. Cecilia SjölundOfta porträtterar den konstnärens egna sociala krets eller samhälle. I en era dominerad av digitala interaktioner och sociala medier kan hypersentimentalism ses som en motpol som betonar personliga, intima förbindelser och verkliga relationer. När människor alltmer söker autenticitet och meningsfulla interaktioner i en digitalt mättad värld Porträtten fungerar som påminnelser om den mänskliga närvaron. Att besöka årets Vårsalong och reflektera över de mänskliga gestalter avbildade, var iallafall för mig, en personlig och intim upplevelse.Jag rekommenderar att ni går och ser utställningen som pågår till 28/4