Jag är nyss hemkommen från Lissabon där jag förra veckan hade vernissage av min nya utställning ALGAE på Bryon Studios. Bild från utställningen på Bryon Studios. Foto: Fernanda WhiteJag har inspirerats av fenomen som algblomning och imaginära havsväxter, en samling skulpturer som suddar ut gränserna mellan fantasi och verklighet. Verken bjuder in till en värld där dessa två dimensioner samexisterar på ett sömlöst sätt. Delvis täckt av återanvända textilfibrer Foto: Fernanda WhiteMina skulpturer, som till stor del består av keramik och lera täckt av återanvända textilfibrer, är resultatet av ett utbyte mellan det fysiska och det fantasifulla. Jag har försökt fånga de intrikata organiska formerna och känslan av att befinna sig under ytan, jag har noggrant arbetat fram de intrikata formerna och texturerna. De intrikata organiska formernaSkulpturerna som levande organismer i ständigt förhållande till varandra. De speglar inte nödvändigtvis världen omkring oss, även om jag ser framför mig att de plockats upp från botten och betraktats genom mikroskopet, utan snarare handlar det om att de skulpturala verken ska kopplas samman och visa oss icke-existerande möjligheter. Bohusklippa och sjögräsSkönheten och stillsamma kraften i algblomningens rörelse, och återspeglar även min koppling till naturen kring min ateljé på Asperö. Speglingen som vatten Foto: Fernanda White Hängande skulptur. Foto: Fernanda White Skiss på hängande skulptur Samlad grupp av skulptur. Foto: Fernanda White Foto: Fernanda White Foto: Fernanda WhiteALGAE utforskar också tematiska kontraster – hur föremål kan vara både vackra och groteska, hur syntetiskt och organiskt möts i en symbiotisk relation. Genom återvunna material som textilfibrer lyfter verken också fram frågor om hållbarhet och vår relation till naturen. Med Bryon Studios som en idealisk plats för detta projekt, hoppas jag att utställningen väcker nya tankar kring hur vi ser på våra ekosystem och de osynliga möjligheter som finns i gränslandet mellan verklighet och fantasi. Bryon Studios. Foto: Fernanda White