Stengodsleran är känd för sin hållbarhet och mångsidighet. När verket glaserats efter första bränningen blir det ännu mer hållbart och dessutom vattentätt. En skulptur innan glaseringGlasyren är en viktig del av keramiskt arbete, det ger leran dess färg och yta och glasyren kan påverka hur ljuset reflekteras och absorberas av föremålet. Att experimentera med olika glasyrfärger, lager och appliceringsmetoder kan man skapa ytor som varierar från subtila, släta och matta till mångfasetterade, levande och högglansiga. Hink med stengodsglasyr En skulptur under glaseringGlasyren kan användas vid olika temperaturer och reagerar på olika typer av lera och miljö, till exempel var i ugnen verket är placerat under glasyrbränningen. Detta innebär att man aldrig har fullständig kontroll och att det alltid finns utrymme för överraskningar.. Att sänka ned verket i glasyren är effektivt för att få en jämn yta, mina är tyvärr ofta för stora för att hela ska täckas i ett dopp Man ser tydligt skiftningarna i de olika glasyrerna som applicerats ovanpå varann Lager av diverse glasyrerTrots att man gör testplattor och tror sig ha en uppfattning om hur resultatet ska bli, överraskar glasyren med dess nyanser och effekter. Glasyrprover Skyddsutrustning krävs